Introduction to Holland - Reisverslag uit Kirundo, Burundi van louis thijssen - WaarBenJij.nu Introduction to Holland - Reisverslag uit Kirundo, Burundi van louis thijssen - WaarBenJij.nu

Introduction to Holland

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg louis

03 Augustus 2009 | Burundi, Kirundo

Behalve het voor iedereen verplichte onderwijsprogramma, konden de deelnemers afgelopen week deelnemen aan een aantal vrij te kiezen workshops. Eén daarvan werd drie maal verzorgd door mij en Judith Nijssen. We hadden respectievelijk 10, 5 en 7 deelnemers. Voertaal Engels.

In het leslokaal vonden we een opblaasbare wereldbol aan de hand waarvan we uit konden leggen waar Nederland ligt. Bij afstanden en vliegtijden kunnen ze zich werkelijk niks voorstellen.
We begonnen met de vraag “wat weet je al van Nederland?” Het zal jullie niet verwonderen dat dat niet veel was, maar soms ook wel verrassend:
• Het grenst aan Belgie
• Het internationaal hof van justitie is er gevestigd
• Jullie waren ooit kolonie van Frankrijk
• Het ligt onder zeeniveau
• …
In Nederland had ik al een cd-rom van het Ministerie van Buitenlandse Zaken versierd, getiteld “say cheese”. Eigenlijk bedoeld voor kinderen, maar Carola en ik vonden hem ook leuk. Dus we hebben dit filmpje van 16 minuten gebruikt om Nederland te introduceren. Veel kwam aan bod: het platte land, de bloemen, de waterhuishouding, het gezinsleven, de koningin, voetballen. Dat soort dingen, een leuk caleidoscopisch beeld. Wel wat glossy, alsof alles hier dik in orde is. De mensen genoten ervan en konden naar aanleiding van het filmpje vragen stellen. Dat werden vragen als:
• Kijken jullie veel televisie?
• Hoeveel bruidsschat wordt er bij jullie betaald?
• Zijn er bij jullie ook arme mensen?
• Hoeveel mensen hebben stromend water?
• Hoeveel kinderen krijgen jullie vrouwen?
• Bij wat voor gelegenheid rijden jullie in een auto?
Over projectie gesproken: allemaal praktische vragen over zaken die henzelf bezig houden. Maar het was heel leuk. De vragen die zij over ons stelden, stelden wij hen terug over Burundi. Het waren zeer geanimeerde en leerzame bijeenkomsten. Niet in het minst dankzij de kilozak borrelnootjes die ik had meegenomen. Die waren een heel groot succes.

Verslag uit: Burundi, Kirundo

werelddocent in burundi

10 September 2009

sponsoractie technische school

21 Augustus 2009

weer thuis

11 Augustus 2009

de laatste dagen zijn aangebroken

09 Augustus 2009

ruvubu national park

07 Augustus 2009

Twa pottenbakkers
louis

In deze weblog ga ik verslag doen van mijn persoonlijke ervaringen tijdens mijn reis naar Burundi. Daar ga ik samen met 9 andere Nederlanders docenten Engels bijscholen in hun vak. Wil je meer weten over het verloop van deze reis, kijk dan op: www.activeaging.nl www.edukans.nl/werelddocent

Actief sinds 26 Juni 2009