voorbereiding van het programma - Reisverslag uit Kirundo, Burundi van louis thijssen - WaarBenJij.nu voorbereiding van het programma - Reisverslag uit Kirundo, Burundi van louis thijssen - WaarBenJij.nu

voorbereiding van het programma

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg louis

30 Juli 2009 | Burundi, Kirundo

In maart van dit jaar is een voorbereidingsgroep in Kirundo geweest om te onderzoeken met wat voor soort onderwijsprogramma de Burundezen geholpen zouden zijn. Helemaal helder werd dat niet, maar het voornemen was drieledig: het didactisch- en vakniveau van de docenten Engels opkrikken, het introduceren van ict-toepassingen in de school en in de klas en het uitvoeren van een onderzoek naar de oorzaken van grote voortijdige schooluitval in de bovenbouw en daarbinnen met name het aspect van de slechte resultaten voor de B-vakken.

Deze doelstelling is op zich wel duidelijk, maar niet specifiek genoeg om een concreet lesprogramma te kunnen uitwerken.
Tot de start van deze reis, hebben de teamleden, buiten mailcontact, ongeveer een uur of 4 gelegenheid gehad om af te stemmen wat we precies zouden gaan doen. Vervolgens heeft iedereen voor eigen gelegenheid een aantal voorbereidende werkzaamheden verricht. Vooral is er door de 4 docenten een hele hoop mogelijk bruikbaar materiaal verzameld. Maar al met al liet de voorbereiding toch te wensen over. De onbekendheid met het niveau van de Burundese docenten maakte de zaak niet eenvoudiger.

De zondag na onze aankomst hebben we, na de kerkdienst, de siësta en het uitstapje naar de Rwandese grens, een lange sessie gehad om het programma, dat op maandag zou beginnen, definitief vorm te geven.
Vanwege de vele onzekerheden hebben we al in Nederland besloten veel tijd te besteden aan een uitgebreid kennismakingsprogramma met de Burundezen. We hebben besloten daar de maandag en de dinsdag aan te wijden. Via allerlei speelse werkvormen zal er gewerkt worden aan het verkrijgen van wederzijds vertrouwen en een beeld van het niveau en van de verwachtingen van de Burundezen.
Vanaf woensdag zullen er dan een aantal mogelijke programmaonderdelen worden ingezet, die via een door Marielle ontwikkeld roulerend rooster de komende 3 weken worden uitgevoerd:
• Ict voor onderhoudsmensen en voor leerkrachten (Hanny)
• Beoordeling van gespreksvaardigheid bij leerlingen (Rachel)
• Communicatieve werkvormen (Marielle)
• Coöperatief leren (Petra)
• Omgaan met zorgleerlingen en gezondheidszorg HIV/aids (Teunella)
• Een aantal variërende kortere workshops (Judith, Judith, Louis en de overigen)

Ik zal in ieder geval de workshop “introduction to Holland”gaan verzorgen. Dat zal ik gaan doen aan een kort filmpje “Say cheese”, dat ik van het Ministerie van Buitenlandse Zaken heb gekregen.

In de samenstelling van deze onderdelen zal continu aandacht zijn voor de ontwikkeling van didactische- en spreek- en luistervaardigheden bij de Burundese deelnemers. Ook zal er een heel divers aanbod van werkvormen zijn: energizers, korte activerende methodes. Ook zullen we in het programma alleen maar Engels spreken. Dit zal de hoofdlijn van het programma zijn. De concretisering en evt. bijstelling daarvan, zal plaats hebben op grond van de eerste 2 kennismakingsdagen met de Burundezen.

Judith van Zoen zal op diverse plekken (en in ieder geval bij Hanny) ondersteuning bieden, met name vanuit haar uitmuntende beheersing van het Frans. Judith Nijssen en Louis zullen, wellicht samen met anderen, het onderzoek naar de schooluitval voor hun rekening nemen en daartoe komende week een eerste ontmoeting met schooldirecteuren arrangeren. Aart van den Broek zal met name de samenhang bewaken en aandacht hebben voor de duurzaamheidaspecten van het project. Louis zal zorgen voor de reisverslaglegging en internetrapportage naar Nederland. Judith Nijssen zal de projectmatige verslaglegging en aanzet tot evaluatie van het programma voor haar rekening nemen.

Tijdens deze voorbereidingssessie op zondag doet het netwerk van Stephanie haar werk. Eerst krijgen we bezoek van de Gouverneur van de regio. Zijn belangrijkste verantwoordelijkheid in dit project is onze veiligheid te garanderen. Ter plekke besluit hij dat wij ’s nachts 3 man bewapende bewakers zullen krijgen. Een uur nadat deze afspraak is gemaakt arriveren onze bewakers al!
Vervolgens krijgen we bezoek van de Directeur Provinciale de Education. Hij is op provinciaal niveau de inhoudelijk verantwoordelijke. Met het inhoudelijk programma bemoeit hij zich nauwelijks, maar hij regelt wel een hoop voor ons: vooral mankracht en werklokaties. Alles wordt ter plekke via de mobiel geregeld.

In dit soort formele overleggen heb ik toch wel last van mijn beperkte niveau Frans. Ik kan aardig volgen waar het over gaat, maar een actieve inbreng is vanwege de taal lastig. Gelukkig ben ik ook niet de belangrijkste gesprekspartner. Dat ligt toch echt bij de 5 dames die het inhoudelijk programma uitvoeren.