ict in kirundo - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van louis thijssen - WaarBenJij.nu ict in kirundo - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van louis thijssen - WaarBenJij.nu

ict in kirundo

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg louis

19 Juli 2009 | Nederland, Heerlen

Uit het derde reisverslag uit Burundi blijkt dat het allemaal nog steeds prima gaat met de ict-voorbereidingen. De studenten, waaronder 4 vrouwen, leren snel en zijn enthousiast.
De Afrikanen zijn helemaal verbaasd over alle digitale noviteiten en nog het meest over hun eigen foto die via een beamer op een wand wordt geprojecteerd.
Een beetje lastig is dat een transformator is uitgevallen, waardoor de school waar gewerkt wordt zonder stroom zit. Kan even duren voordat dat gerepareerd is.

De lokale pers, zowel geschreven als radio, heeft veel belangstelling voor het project. Er zijn al 4 radiouitzendingen aan gewijd. Heel Burundi is op de hoogte van wat in Kirundo gaande is!

Vanwege de aanwezigheid van Stephanie zijn er veel belevenissen te melden uit het dagelijks leven. Zo zijn Hans en Hannie al in het geboortedorp van Stephanie geweest, ontvangen bij de loco-burgemeester en bij de provincie-gouverneur. Overal valt deze mzungu's (blanke bezoekers) een warm onthaal ten deel.
Ze vertrekken weer naar hun hotel, bepakt met cadeau's: bonen, honing en njam (een knolgewas).
Het is dit soort verhalen over het contact met de lokale bevolking en gebruiken, dat me nog enthousiaster maakt dan ik al ben.
Nog 4 dagen ......

Een grote opsteker is dat APG/Loyalis een 10-tal afgeschreven laptops ter beschikking heeft gesteld. Ik zit nog even met de vraag hoe ik die in Burundi ga krijgen, maar het is natuurlijk prachtig om de Afrikanen hiermee te kunnen verrassen. En gezien de verhalen van de ict'ers tot nu toe vallen ze in vruchtbare aarde.

• 19 Juli 2009 - 20:01

Rik:

Hoi Louis, Prachtig gemaakt dit hier. Veel plezier straks. Ben heel benieuwd en ga regelmatig kijken hier hoe het met je gaat.

• 23 Juli 2009 - 12:01

Mart:

Hoi wiet!
    Goede reis en alvast veel plezier!

• 24 Juli 2009 - 10:04

Rob:

Hoi Louis, mijn reactie van enkele dagen geleden is niet doorgekomen, kennelijk
    Daarom nog eens: behalve een goede en nuttige tijd vooral ook veel plezier!
    Ik blijf je verslagen volgen.